Η ιστορία των γυαλιών ηλίου Wayfarer: από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έως το Χόλιγουντ

wayfarer

Τα γυαλιά Wayfarer άλλαξαν τα πάντα γύρω από τον κόσμο της μόδας. Παρότι διαμορφωμένα σε ταπεινό πλαστικό σκελετό με διακριτικό και λειτουργικό στιλ, βοήθησαν ώστε να μετατραπούν τα γυαλιά ηλίου σε ένα απαραίτητο αξεσουάρ μιας ολοκληρωμένης ενδυμασίας.

Πριν από την έκρηξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τα γυαλιά ηλίου είχαν μία συγκεκριμένη χρήση: να προστατεύουν τα μάτια από της ηλιακές ακτίνες. Η Ray-Ban, για παράδειγμα, παρουσίασε τα γυαλιά ηλίου Aviator με συρμάτινες ζάντες και φιμέ φακούς το 1938, ώστε να βοηθήσει τους πιλότους αεροπλάνων να αντιμετωπίσουν την ηλιακή ακτινοβολία ή οποία είναι πιο έντονη, όταν κάποιος βρίσκεται πάνω από τα σύννεφα.

Οι στρατιώτες και οι πιλότοι μαχητικών αεροσκαφών αποκτούσαν ένα ‘’ιδιαίτερο’’ στιλ, φορώντας τα Aviators γυαλιά τους. Ωστόσο, δεν ήταν αυτός ο σκοπός. Το αποτέλεσμα αυτό οφειλόταν απλά στη χρήση των γυαλιών που προοριζόταν για πολύ συγκεκριμένους λόγους.

Μετά το 1940, οι καινοτομίες στη βιομηχανία του πλαστικού άνοιξαν το δρόμο για τη Ray-Ban. Η εταιρεία εισήγαγε τα γυαλιά Wayfarer στην αγορά το 1952. Σύντομα, οι διαφορετικές αποχρώσεις και τα σχέδια των σκελετών άρχισαν να ορίζουν το στιλ και τη μόδα της εποχής. Η επανάσταση που επέφεραν δεν ήταν άμεση, αλλά μόλις είχε ξεκίνησε και ήταν ασταμάτητη.

Wayfarers και ο διάσημος ηθοποιός του Χόλιγουντ, James Dean

Τα Wayfarers εμφανίστηκαν από το Rochester της Νέας Υόρκης, δηλαδή τα κεντρικά γραφεία της Bausch + Lomb, των πρωτοπόρων που ίδρυσαν τη Ray-Ban. Ένας σχεδιαστής εκεί, ονόματι Raymond Stegman, σκέφτηκε να τοποθετήσει τους φακούς σε στρογγυλεμένους πλαστικούς σκελετούς.

Η εκρικτική αυτή ιδέα του κέρδισε την έλξη και το ενδιαφέρον του κόσμου. Ωστόσο, αυτό οφειλόταν εν μέρει και σ’ έναν χαρισματικό νεαρό ηθοποιό ονόματι James Dean.

wayfarer

James Dean

Το 1955, ο James Dean φόρεσε τα Wayfarers στο «Rebel Without a Cause», την ταινία που απέρριψε την πολιτισμική συμμόρφωση της δεκαετίας του 1950 και καθορίσει το άγχος των εφήβων γύρω από το μέλλον που ξημέρωνε και τη νέα γενιά των ανθρώπων που ωρίμαζε εκείνη την εποχή. Ο James Dean πέθανε σε ένα τρομερό αυτοκινητιστικό δυστύχημα στις 30 Σεπτεμβρίου 1955. Σε λιγότερο από ένα μήνα πριν τον θάνατό του το «Rebel» θα προβαλόταν στους κινηματογράφους. Ήταν μόλις 24 ετών.

Μέσα σε λίγα χρόνια, τα Wayfarers και μια σειρά από γυαλιά που μιμούνταν το διάσημο πλέον στιλ γυαλιών της Ray-Ban άρχισαν να εμφανίζονται στα πρόσωπα διασημοτήτων, όπως η Marilyn Monroe και ο John F. Kennedy.

H εμφάνιση του Cary Grant στο θρυλικό θρίλερ του Alfred Hitchcock «North by Northwest» με τα πλέον κλασικά tortoise-shell δείχνουν την επίδραση που άσκησαν τα γυαλιά στην ποπ κουλτούρα και τη μόδα της εποχής.

Έκτοτε, τα Wayfarers και το στιλ που ενέπνευσαν θα συνδέονταν με τη μόδα και τη μεγάλη βιομηχανία του κινηματογράφου.

Τα Wayfarers και η αντικουλτούρα της δεκαετίας του 1960

Η εταιρία Ray-Ban με τα Wayfarers, ένα από τα πιο άμεσα αναγνωρίσιμα γυαλιά, ξεκίνησε στη δεκαετία του 1960.

Οι μεγαλύτερες διασημότητες της εποχής άρχισαν να φορούν τα γυαλιά της Ray-Ban. Οι Beatles φορούσαν Wayfarers. O Muhammad Ali φορούσε wayfarer. Και μια από τις πιο διάσημες φιγούρες της αντικουλτούρας, ο τραγουδιστής Bob Dylan, φωτογραφήθηκε φορώντας Wayfarer στο στούντιο για την ηχογράφηση της διάσημης μπαλάντας “Like a Rolling Stone“.

Η δεκαετία του 1960 ανέδειξε τα γυαλιά ηλίου σε μία επικρατούσα τάση στο χώρο της μόδας. Χίπις, τηλεοπτικοί αστέρες, ακόμη και μαμάδες που έμεναν στο σπίτι έκαναν τα γυαλιά ηλίου μέρος της ενδυμασίας τους. Οι σκελετοί των γυαλιών αποκτούσαν με τον καιρό νέα σχήματα κι οι φακοί καινούργιες αποχρώσεις.

Μέσα από όλα αυτά, τα γυαλιά Wayfarers αναδείχθηκαν ως η κυρίαρχη τάση. Με την ικανότητά τους να συγχωνεύουν τη μορφή και τη λειτουργία των γυαλιών ηλίου καθιερώθηκαν στην παγκόσμια αγορά γυαλιών ηλίου. Ένας καινούργιος γαλαξίας συνδυασμών σκελετού και φακών άρχισε έκτοτε να κυκλοφορεί σταδιακά. Σύντομα, τα γυαλιά της Ray-Ban αναδείχθηκαν ως το πιο ‘’cool’’ αξεσουάρ στο χώρο της μόδας.

Τα γυαλιά ηλίου Wayfarer καθορίζουν τη μόδα της δεκαετίας του 1980

Η αλλαγή των προτιμήσεων άλλαξε τις τάσεις στη δεκαετία του 1980. Το κυρίαρχο στιλ που ανέδειξε η δεκαετία του 1960 πέρασε στην αφάνεια. Τα γυαλιά Wayfarer που καθιέρωσαν το στιλ της προηγούμενης δεκαετίας είχαν πλέον παραγκωνιστεί. Όταν ο John Belushi και ο Dan Aykroyd εμφανίστηκαν με Wayfarers στο κωμικό αριστούργημα τους «The Blues Brothers» το 1980, οι πωλήσεις των συγκεκριμένων γυαλιών στις ΗΠΑ είχαν ήδη συρρικνωθεί σε λιγότερα από 20.000 ζευγάρια το χρόνο.

wayfarer

Blue Brothers

Ωστόσο, οι τάσεις ήταν πλέον έτοιμες να αλλάξουν για ακόμη μια φορά. Ο τροχός θα γυρνούσε για να αναδείξει ακόμη μία φορά τα wayfarers ως την κυρίαρχη προτίμηση στον χώρο της μόδας.

Το 1982, η Bausch + Lomb υπέγραψε ένα συμβόλαιο 50.000 δολαρίων με μια εταιρεία στην Καλιφόρνια που ονομάζεται Unique Product Placement, ώστε να τοποθετήσει τα γυαλιά της Ray-Ban σε διάσημα πρόσωπα στην τηλεόραση και στις χολιγουντιανές ταινίες.

Οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν στο 1,5 εκατομμύριο μέσα σε διάστημα πέντε ετών, όπως ανέφερε το Fortune.

Συγκεκριμένα:

1983: Ο Tom Cruise με το “Risky Business” αυξάνουν τις πωλήσεις στις ΗΠΑ στα 360.000 ζυγάρια.

1984: Ο Don Johnson και το “Miami Vice” διπλασιάζουν τις πωλήσεις στα 720.000 ζευγάρια. Το επιτυχημένο σινγκλ του Don Henley “Boys of Summer” περιλάμβανε τη φράση “You got that hair slicked back and these Wayfarers on, baby,” αυξάνοντας τη δημοτικότητα των γυαλιών.

1985: Οι εμφανίσεις στα “Moonlighting” και “The Breakfast Club” ανεβάζουν τις πωλήσεις σε 1,5 εκατομμύριο ετησίως.

1987-89: Ο Michael Jackson χρησιμοποιεί τα Wayfarers ως μέρος της εμφάνισής του για την παγκόσμια περιοδεία του.

Η μόδα πλέον είχε αλλάξει και τα Wayfarers είχαν αποκτήσει μία σταθερή θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι πωλήσεις έτρεχαν, αυξάνοντας σημαντικά τα ταμεία της εταιρείας.

Η πώληση της επωνυμίας

Καθώς η δεκαετία του 1980 έφτανε στο τέλος της, η Bausch + Lomb πούλησε το εμπορικό σήμα της Ray-Ban. Για 640 εκατομμύρια δολάρια ο ιταλικός κολοσσός γυαλιών Luxottica, αγόρασε την επωνυμία. Ήταν στο χέρι τους πλέον να διατηρήσουν τη φήμη και το κύρος των γυαλιών wayfarer.

Η νέα εποχή των διάσημων γυαλιών της Ray-Ban

Το 2002, η ομάδα Ray-Ban της Luxottica επανασχεδίασε τους σκελετούς των Wayfarers, συρρικνώνοντας και στρογγυλεύοντάς τα και μεταβαίνοντας σε ελαφρύτερο πλαστικό.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, αναμόρφωσαν την επωνυμία Wayfarer και προσέλαβαν τον φωτογράφο Mick Rock για να τραβήξει φωτογραφίες από ροκ σταρ, όπως οι Peaches, ο James Murphy της LCD Soundsystem, ο Bobby Gillespie των Primal Scream και ο Johnny Marr των Smiths φορώντας Wayfarers.

Οι σκελετοί των γυαλιών Wayfarer έχουν εξελιχθεί με το πέρας του χρόνου, ώστε να γίνονται πιο φιλικά προς το άτομο που τα φοράει. Επιπλέον, περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα κλασικών και ενημερωμένων στιλ που εναρμονίζονται πλήρως τόσο με τα γούστα των καταναλωτών, όσο και με τις τάσεις της εποχής.

Ύστερα από 60 χρόνια που έχουν κάνει την εμφάνιση τους στην παγκόσμια αγορά γυαλιών, τα Wayfarers εξακολουθούν να ηγούνται στις τάσεις της μόδας. Αποτελούν μία από τις πιο κλασικές επιλογές για τους ανθρώπους που φροντίζουν την εμφάνιση τους αλλά και την υγεία των ματιών τους.

Πηγή:
allaboutvision.com